Sykling er en fantastisk måte å oppleve naturen på. Du kommer i kontakt med omgivelsene og turfølget på en helt annen måte – og du verden så mange kilometer tilbakelagt på kort tid. Denne artikkelen lærer deg alt du trenger for å komme i gang.
Bikepacking er et svært vidt begrep. Det kan være en dagstur i kjente trakter, eller til andre verdensdeler. Det kan bety at man bor på hotell eller herberge, eller ha med telt og sovepose. Om du er så heldig å ha en DNT nøkkel, kan man legge ruten som du ville gjort på en «hytte til hytte»-tur.
Det jeg liker med å bruke sykkelen til turer er at man kommer nærmere naturen enn hva du ville gjort om du kjører bilen til der du starter turen, du kan komme deg lenger enn hva du gjør til fots og det er en super måte å få litt mosjon. Om man tar turen sammen med en god venn eller en ny venn, blir man uansett bedre kjent.
Det er heller ingen egen «bikepackingsykkel». Du trenger en som er tilpasset deg og dine behov – kanskje kan du bruke den du allerede har.
Fatbike, fulldemper, hybrid, gravel eller landeveisykkel. Hvilken som er riktig til ditt behov avhenger av hva slags tur du skal på, og hva slags sykkel du allerede har i boden.
Hva er Gravel-sykler? Disse syklene er veldig allsidige. Det som er kjekt, er at det er mange festepunkter for bagasje på syklene. Og som regel feste for fastmonterte skjermer. Supert for pendlere.
Disse kan fås med diverse hjuloppsett som for eksempel 622, for fine grusturer med litt asfalt til litt grøvre grus. Ofte er det gjort plass i rammen for 27,5 da med bredere dimensjon på dekkene. Disse funker utmerket på kjerreveger, fjellveier og stier.
Det er også en annen sittestilling på gravel-syklene. Litt mer oppreist og komfortabel.
Hybrid vil være mye likt gravel, men med mindre variasjon på sittestillingen, og om man skal sitte mange timer på sykkelen er det å kunne bytte grep på styre og variere vinkelen på rygg veldig viktig.
Fatbike og fulldemper er supre alternativer om turen går på stier i skog og mark, eller på fjellet.
Om du allerede har en sykkel som du tror vil fungere, ta den med til oss så kan vi se om den er tilpasset deg, så sittestillingen blir komfortabel på lange dager og hvordan man kan feste bagasje på en sikker og funksjonell måte.
Hvordan skal man få med seg alt man trenger? Her er det mange muligheter. Det er i hovedsak 4 punkter de aller fleste sykler kan frakte bagasje.
Noen sykler som er laget for bikepacking vil ha flere festepunkter, for eksempel på gaffelen for vesker eller flasker. De har feste for flaskestativ på undersiden av underrøret, hvor man enten kan ha verktøy eller en ekstra flaske med drikke. Disse har også feste for bærer over bakhjulet hvor man kan montere større bager for lengre turer.
Hva skal hvor?
Her finnes det mange produsenter, og det er mange forskjellige løsninger. Jeg mener det er som med mange andre ting, at man lærer seg produktene å kjenne og finner måter å pakke på som passer en selv best. Det som er viktig er at bagene er helt vanntette og sitter så stille på sykkelen som mulig.
Man kan vel ikke prate om sykkel uten å nevne vekt. I denne kategorien er vekt både relevant og helt irrelevant, avhengig av hva slags tur man skal på og personlige preferanser.
Om man vil spare vekt, er det de store produktene som man kan spare mest på. Sykkel, telt, sovepose og kokesett.
Sykkelen veier alt fra 7,5 til 19kg. Her er det jo veldig avhengig av hva slags sykkel man har eller vil ha og hvor mye penger man har å bruke på den. Priser på sykkel som fungerer til bikepacking strekker seg fra ca. 7000,- til godt over hundre tusen.
Telt og sovepose er ikke like avgjørende, men et enmanns telt kan veie alt fra 0,5 til 2,5kg, det samme som en sovepose. Her vil jeg si at volum viktigere. Når det er sagt er det gjerne en sammenheng mellom vekt og størrelse.
Dette er et lite grunnutvalg av hva jeg har med på overnattingsturer, som jeg har valgt fordi de fungerer optimalt og tar liten plass på sykkelen. En annen grunn til at jeg har valgt dette utstyret er at det er supert å bruke på andre turer i skog og mark.
Dette er det man må ha med, så kan man så klart legge til det man ellers skulle ønske. Men husk at utstyr er vekt på sykkelen.
Hva man har på seg er veldig avhengig av hvor lang turen er, hvor den går og når på året den er. Det man alltid har med er hjelm, en god en.
Ellers er det lurt med ull, både i sokker og t-skjorte. Det trenger du bare å skylle etter en dag på sykkelen, så er det klart for neste dag. Bruk de i en uke uten å vaske, eller så lenge det føles riktig for deg.
Det er viktig med en god sykkelbukse eller to. En god sykkelbukse har ikke noe pristak, fargepreferanse eller et merkenavn. Den har en tykk padding som føyer seg til rumpa men allikevel puster godt. Billige bukser har en tendens til å bli veldig klamme, noe som kan resultere i ubehagelige dager på setet, med sår bak. Buksen burde være slitesterk, så den holder lenge og det burde være seler, så den sitter der den skal, og ikke glir ned hele tiden.
Gode sko, som med sko ellers – de skal passe foten godt og ha en relativt stiv såle. Jeg bruker terrengsykkelsko for å få en gummisåle. Det gjør at de kan brukes om man må av sykkelen for å trille et stykke, eller om man skal inn et sted for å spise uten å skli på glatte gulv.
Utover dette funker stort sett det samme utstyret som du ellers ville brukt på tur i fjellet.
Jeg bruker turplanleggeren Komoot. Den er både nettbasert og kommer som app til mobiltelefonen. Den gir mange muligheter til å planlegge turer både til fots og på sykkelen. Den er gratis å ta i bruk, og har et veldig stort brukspotensiale uten å betale.
Ved å betale litt, får du en større planleggingsmotor. For eksempel planlegging av turer som går over flere dager, større offline kart og værprognose i planleggingen. Den funker også sømløst sammen med for eksempel Garmin 530.